Ön Internet Explorer 6 böngészőt használ. Ez a verzió elavult.
A gyorsabb és megbízhatóbb böngészés érdekében javasoljuk, hogy váltson a következő verziók valamelyikére:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Természet és élővilág

A fényképezés jelentése: „fénnyel rajzolni”. A tájképfotózásnál különösen fontos a megfelelő megvilágítás – ilyen például a meleg reggeli napfény, az izzó, lángoló esti ég, vagy a csillagos éjszakai égbolt, melyek mindegyike különleges színekbe öltözteti a tájat.

Ezért keresem mindig a lenyűgöző fényeket és ha lehetséges, többször is meglátogatom a szebb helyeket, hogy különféle pillanatokban örökíthessem meg a látványt.

Alapvető szabály, hogy ha a nap mögöttünk van, tökéletesen megvilágított és tiszta tájképet örökíthetünk meg, szinte színpadi megvilágítással. Ha azonban a fénysugarak oldalról érkeznek, egészen különleges, háromdimenziós mélységet eredményeznek, ami ideális a tájképfotózáshoz – például ha több hegycsúcs egymás mögött sorakozik. Leginkább a nap fénye által vetített árnyékokat használom az előttem elterülő táj sziluettjeinek ábrázolására – a látványos napfelkelték és naplementék különleges hangulatával.

A kedvenc napszakom a fotózásra az arany óra (közvetlenül napfelkelte után/naplemente előtt) és a kék óra (napfelkelte előtt/naplemente után), melyek meleg, varázslatos fényeket jelentenek.

A jellemző megvilágítás használatának tervezésekor manapság mi, fotósok, szerencsések vagyunk, hiszen számtalan speciális eszköz áll rendelkezésünkre ehhez. A navigációs alkalmazások segítségével először virtuálisan utazhatok az adott helyre, és az otthonom kényelméből tekinthetem át a lehetőségeket. Emellett különféle weboldalak és speciális fotós alkalmazások léteznek, melyekkel mindent megtervezhetek – az összes elképzelhető megvilágítás-szituációra, a Föld bármely pontjára, bármilyen időpontra. Így megkapjuk a Nap, a Hold és a Tejútrendszer információit is az égbolton való megjelenésükkel, elhelyezkedésükkel kapcsolatban.

Utolsó, türkmenisztáni utam előtt is intenzíven készültem, így megtervezhettem, hogy melyik témát, melyik helyszínről fogom fotózni – ez pedig azt jelentette, hogy kevésbé fog szorítani az idő és tudtam, hogy elég időm lesz aludni is egyszer! Ráadásul így azt sem kockáztattam, hogy kihagyjak olyan látványos témákat, mint például a "pokol kapuja" alkonyatkor, az elképesztő csillagos ég a Hold zavaró fénye nélkül, vagy a Tejútrendszer látványa egy kis sivatagi falu felett – és ugyanennek a falunak az aranyba borult képe naplementekor.

Az éjszakai felvételeknél sokkal kevésbé voltam technikus a saját mesterséges fényforrásom használatát illetően – ami egy nagyon erős zseblámpa! Ez a zseblámpa lehetővé tette, hogy az éjszaka közepén, szükség esetén megvilágítsam a koromsötét sivatagi tájat – a Hold fényének hiányában.

Mindig azt ajánlom a fotósoknak, hogy egy utazás megtervezésekor sokféle eszközt és opciót biztosítsanak maguknak, így többféle fényforrást és lehetőséget használhatnak a téma minél kreatívabb „megrajzolásához”.

Szerző és fotós: Adrian Rohnfelder

Kapcsolódó termékek