Ön Internet Explorer 6 böngészőt használ. Ez a verzió elavult.
A gyorsabb és megbízhatóbb böngészés érdekében javasoljuk, hogy váltson a következő verziók valamelyikére:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Természet és élővilág

A vadvilág-fotózás leginkább így írható le: sorozatos kudarc, majd hirtelen egy-egy nagyobb sikerélmény. Amennyire sikerül ezt észben tartanom, annál kevésbé leszek frusztrált miatta. Máshogy megközelítve, akár össze is tudom foglalni a téma nehézségeit:
Először is, az állatok csak akkor jönnek, repülnek, másznak a közeledbe,ha akarnak... aztán csak addig maradnak ott, amíg nem érzik fenyegetve magukat - ez pedig az egyetlen pillanat, amikor jó képeket készíthetünk. Ennek okán kénytelenek vagyunk különféle álcázási technikákat bevetni, hogy eltűnhessünk a környezetben és észrevehetetlenek maradhassunk a fotózás során.

Másodszor: az időjárás néha még szeszélyesebbnek tűnik, mint az állatok, melyeket megpróbálunk lencsevégre kapni. Naponta többször is ellenőrzöm az időjárás-előrejelzéseket, de ez nem segít - számtalanszor tűnik úgy, hogy az idő teljesen mást mutat, amikor terepen vagyok. Nemrég Lengyelországban minden nap ugyanolyan időjárás volt – jellemzően felhős, fagypont körüli hőmérséklettel és folyamatos hóeséssel, tehát enyhe fagy, pár centiméter hótakaróval. Majd jött az olvadás, meg az eső és a táj egycsapásra a téli jellegről késő őszire váltott.

És harmadszor, e cikk szempontjából a legfontosabb: a fotós felszerelés, amit használunk. Amit egyértelműen tudnunk kell, az az elénk táruló kép folyamatos változásainak követése, a beállítások azonnali, késlekedés és odapillantás nélküli megváltoztatásának képessége.
Hogy miért? Az első két okot már el is mondtam. A vadon állatai sosem lesznek olyanok, mint egy stúdiómodell, aki mindaddig tud pózolni, míg a fotós azt nem mondja: készen vagyunk. A keresőben látható történés éppen olyan gyorsan el is tűnhet, mint ahogyan megjelent. A modern technológia az egyetlen szövetségesünk ebben a buktatókkal teli harcban - jó ha tudjuk, hogyan kell használni!

Az új OM-D E-M1X több érdekes és jól ismert tulajdonságot kínál a természetfotósok számára. Villámgyors és teljesen csendes fotózás (akár 60 fps), Pro Capture és Live Composite funkció, vagy az Olympus gépekben újdonságnak számító programozható autofókusz, emellett téma felismerés és követés, valamint 120 fps sebességű videofelvétel is rendelkezésünkre áll. Ezek a sokoldalú használatot biztosító funkciók különösen terepen növelik a hatékonyságot. Velük nem vesztünk el egyetlen másodpercet sem a vadvilág figyelése közben. Miután teljes mértékben megtanultam az E-M1X kezelését a használati útmutatóból, kitaláltam, hogy először énekesmadarak és harkályok fotózásával próbálom ki az új gépemet.

Annak érdekében, hogy tökéletes körülményeket teremtsek a fényképezőgéppel érkezett új funkciók kipróbálására és gyakorlására, összeraktam egy madáretetőt az erdő szélén - amiről tudtam, hogy több cinegeféle érdeklődését is felkeltheti. A terv egyszerű volt. Miután kinéztem egy, a madarak körében népszerűnek tűnő ágat, az autofókusz működési tartományát az ág előtt és mögött két méteren belülre állítottam. Így az élesség mindig a kiválasztott tartományon belül maradhat és nem vész el a fókusz a háttér észlelésével. Második lépésben az élességállítás területét egy vízszintes sávra állítottam, mely így párhuzamos lett a kiválasztott ággal. Ezután az ág feletti területet választottam, melynek köszönhetően az élességállítás a madarak fejére történhetett, nem a test többi részére, vagy az ágra. Terepen minden elképesztően gyorsan történik - ezt láthatod a mellékelt videóban, ami megmutatja, hogyan is néz ki egy ilyen fotózás. A gyakorlatban sosem tudhatjuk, pontosan hova is száll majd le a madarunk, és ha a manuális AF pont megadásával szórakozunk, lehetséges modellünk nagy eséllyel tovább is repül.

Az összes, előbb említett felvételi funkció kipróbálásával rájöttem, hogyan szerezhetek hihetetlen előnyt a fotózáshoz szükséges idő akár a másodperc törtrészére történő csökkentésével, amíg a madár leszáll az ágra az etetőhöz közeledve. Kitaláltam, hogy tovább emelem a nehézségi szintet azzal, hogy azt a pillanatot fogom elkapni, amikor a madár még éppen a levegőben van, a landolás előtt. Ebből a célból aktiváltam a Pro Capture funkciót, mely lehetővé teszi, hogy a gép félig lenyomott kioldógomb mellett folyamatosan készít és egy köztes memóriába ment képeket - anélkül, hogy a memóriakártyára is mentené azokat. Miután teljesen lenyomtuk az exponálógombot, a gép elmenti a 35 utolsó, így készült felvételt. Nagyon szerettem használni ezt a funkciót a nyár folyamán, amikor gyurgyalagokat fotóztam. Ekkor készítettem egy illusztrációs filmet. Kiemeltem azokat a pillanatokat, amikor félig lenyomtam a kioldót és azokat, amikor teljesen. Ugyanígy azokat a képeket is kiemeltem, amikor észrevettem, hogy a madár éppen leszáll az ágra. Két részre osztottam a filmet. Az elsőben a Pro Capture nélkül készült felvételek voltak, a másodikban pedig a mindazok, amelyeket a Pro Capture módnak köszönhetően voltam képes elkapni. Gyakorlatilag már el sem tudom képzelni a vadvilágfotós munkáját e funkció nélkül. Ez egyszerűen zseniális!

Szerző és fotós: Lukasz Bozycki

Az összes kép az alábbi felszereléssel készült